Blog Archives

Gaza 1: British media coverage low-key, state directed? 21 sites searched

One of the 15,000 who attended the London demo on Saturday wrote: “It was absolutely amazing. I had no idea there would be so many people there”.

demo london israel

21 British sites searched:

So many people, so little front page coverage in this country’s press and elsewhere, with honourable exceptions. The usually outspoken Huffington Post had published and then buried this article.

The Scotsman is an honourable exception, with its prominent report, opening: ”More than a thousand people across Scotland mounted protests against Israeli military action in Gaza today. The majority of those who turned out to protest gathered in Glasgow’s Buchanan Street, while a similar protest also took place in Aberdeen. Around 1,500 people attended the rallies in Scotland. People marched in heavy rain holding placards calling for an end to bombing in Gaza. The march ended at BBC headquarters at Pacific Quay. Police said the rally had been peaceful”.

The London Evening Standard only covered events in Gaza, placing even that news well down the page.

The Independent covered the Gaza strikes at length, ending with just two paragraphs about the worldwide demonstrations.

dublin gaza demo

Only the Irish Times covered the issue handsomely – above, in Dublin.

Next: Gaza2: poor international coverage of worldwide demonstrations against Israel’s actions – 34 sites searched

i24 logoBut handsome coverage by Israel’s i24, banned in Israel. A find! i24News, based in Jaffa and broadcast worldwide in English, French, and Arabic, is not available in Israel by Hot’s cable network or by satellite broadcaster DBS Satellite Services (1998) Ltd. The protests were covered well, see more here. Despite its apparently objective stance, PM Benjamin Netanyahu has refused a request by owner Patrick Drahi – a ‘Franco-Israeli’ telecommunications tycoon – to allow i24 News to be broadcast in Israel.

And Switzerland takes constructive action.